Hakam, tidak adil pada suami?

Pada keseluruhan kes-kes perceraian yang melibatkan perlantikan Hakam, penyelesaian akhir adalah lafaz cerai oleh Hakam kepada isteri. Adakalanya mengikut pertimbangan Hakam, perceraian disyorkan dengan tebus talaq dan pemberian iwadh.

Ada beberapa kes yang pernah berlaku, suami telah memohon rayuan semakan kehakiman atas perlantikan Hakan, mahupun rayuan semakan kehakiman terhadap perjalanan proses lantikan Hakam atau rayuan semakan kehakiman atas majlis tahkim itu sendiri. Rayuan untuk semakan kehakiman adalah dibenarkan di dalam Kaedah Hakam Negeri Selangor.

Walaupun rayuan semakan kehakiman di buat di Mahkamah Tinggi Syariah iaitu pada peringkat mahkamah yang lebih tinggi, kesan ikatan undang-undang pada suami tidak berubah.

Kesan yang paling ketara hanya perubahan jangka masa kes yang mungkin akan mengambil masa yang lebih panjang. Suami dan isteri akan mendapatkan keputusan rayuan semakan kehakiman terlebih dahulu sebelum proses hakam berjalan seperti biasa.

Antara kemungkinan keputusan dari rayuan semakan kehakiman itu adalah:-

i. Hakam yang dilantik dipecat.
ii. Mahkamah Tinggi Syariah mengarahkan untuk lantikan Hakam yang baru.
iii. Mahkamah Tinggi Syariah mencadangkan Hakim Bicara yang baru.
iv. Mahkamah Tinggi Syariah mengarahkan Majlis Tahkim dibuat semula.

Jika suami beranggapan bahawa tindakannya membuat tindakan rayuan semakan kehakiman bertujuan untuk mengenaepikan permohonan cerai isteri, itu adalah tindakan yang sia-sia.

Jesteru, di sinilah antara perkara yang menyebabkan ketidakpuasan hati suami. Seolah-oleh proses hakam telah mengikat kaki tangan mereka, bahkan seolah menutup mulut mereka untuk mempertahankan rumahtangga yang dibina.

Persoalannya di sini ialah, di manakah keadilannya kepada suami?

Sebelum menjawab persoalan ini, marilah kita faham dulu maksud keadilan sebenar. Keadilan itu bermaksud meletakkan sesuatu yang hak kepada yang berhak.

Dalam kontek ini, keadilan sebenar bukan lagi seperti gambaran suami atau isteri. Keadilan sebenar telah diletakkan atas tanggungjawab Hakim Syarie dan Hakim Syarie sahaja yang berhak memutuskan dan menentukan serta mengadilinya.

Sebagai contoh kes-kes yang seolah-olah tidak adil pada suami ialah,

Contoh Pertama

Seorang isteri memfailkan perceraian di bawah seksyen 47 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003. Suami telah tidak bersetuju dengan permohonan isteri ini dan berhasrat untuk mempertahankan perkahwinan yang dibina selama ini. Sedangkan isteri tersebut adalah isteri yang derhaka, bermain kayu tiga, tidak amanah menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri dan sebagainya.

Contoh Kedua

Isteri memfailkan perceraian di bawah seksyen 47 Enakmen Undang-undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003. Isteri mengemukakan alasan tidak ada persefahaman antara suami isteri lagi. Hakikat sebenarnya isteri tersebut malu dengan keadaan suami yang dulunya kaya raya, hidup senang tetapi sekarang telah jatuh miskin papa kedana. Isteri tidak dapat lagi hidup bermewah-mewah kerana sekarang mempunyai suami yang sengkek.

Contoh Ketiga

Isteri memfailkan perceraian atas kehendak keluarganya. Maka permohonan dibuat melalui seksyen 53 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Negeri Selangor) 2003 iaitu dengan tindakan Fasakh. Hakikatnya alasan fasakh tersebut diada-adakan dan mahkamah menjalankan bicara. Pada akhir peringkat bicara, keputusan Hakim Syarie membuat penghakiman bahawa kes isteri kalah. Seterusnya Hakim menshabitkan siqaq dan terus kepada prosiding Hakam yang pada akhirnya Hakam melafazkan cerai terhadap isteri.



No comments:

Post a Comment