Hakam, authoriti syarak

Di dalam surah an-Nisa ayat 35 Allah S.W.T berfirman dengan maksudnya
  
"Dan jika kamu bimbangkan perpecahan di antara mereka berdua (suami isteri) maka lantiklah "orang tengah" (untung mendamaikan mereka, iaitu), seorang dari keluarga lelaki dan seorang dari keluarga perempuan. Jika kedua-duanya "orang tengah" itu (dengan ikhlas) bertujuan hendak mendamaikan, nescaya Allah akan menjadikan kedua ( suami isteri itu) berpakat baik. Sesungguhnya Allah sentiasa Mengetahui, lagi Amat mendalam pengetahuanNya".

(tafsir ar-rahman, cetakan kesepuluh)

Di dalam ayat di atas, menjadi sumber rujukan paling utama kepada umat Islam menunjukkan saranan daripada Allah S.W.T sendiri dalam menangani konflik rumahtangga. Perlantikan orang tengah yang dimaksudkan dalam ayat al-Quran di atas disebut secara "harfiah" sebagai "Hakam".

Lantikan "orang tengah" bertujuan untuk mendamaikan suami isteri yang sedang dalam pertikaian, pergaduhan dan persengketaan. Hakam di lantik dikalangan saudara dekat keluarga suami dan sudara dekat keluarga isteri. 

Allah menyebutkan secara khusus ciri Hakam yang ingin dilantik itu adalah dikalangan mereka yang benar-benar ikhlas untuk mendamaikan perhubungan suami dan isteri.

Daripada ayat ini lah yang menjadi sumber hukum yang paling utama dalam figh Munahakat bagi orang Islam yang mengharuskan lantikan Hakam seterusnya diqanunkan menjadi undang-undang bertulis di Negeri Selangor.

Maka lahirlah Kaedah-kaedah Hakam Negeri Selangor 2014 yang menjadi panduan khusus bagi orang Islam di negara ini.


No comments:

Post a Comment