Hakam, takdir untuk suami.

Dari contoh bagi ketiga-tiga kes yang disebut sebelum ini, semua gambaran menunjukkan bahawa isteri memfailkan perceraian di Mahkamah Syariah. Perjalanan kes mereka telah sampai kepada peringkat prosiding lantikan Hakam Peringkat Kedua.

Apabila sampai kepada Hakam Peringkat Kedua, juga setelah mereka suami isteri ini menghadiri Majlis Tahkim, keputusan akhir adalah Hakam mengsyorkan perceraian atau tebus talaq. Hakam pun melafazkan cerai atas perintah Hakim Syarie.

Dari sudut pandangan mata suami, mereka telah dianiaya oleh isteri mereka dan undang-undang pula dilihat sebagai menzalimi mereka.

Benarkah begitu?

Pada suatu tahap kritikal seperti ini, dan perceraian serta perdamaian sudah lagi mustahil dicapai, maka Hakam Syarie akan melihat sudut keadilan secara holistik antara suami dan isteri.

Apabila hal keadaaan suami atau isteri tersebut tidak boleh didamaikan lagi, atas apa juga alasan, di sinilah peranan Hakim Syarie menshabitkan syiqaq antara mereka berdua.

Hak menentukan syiqaq ini adalah hak mutlak Hakim Syarie yang mendengar kes tersebut dan bukan lagi hak menentukan hala tuju perkahwinan terletak kepada suami atau isteri.

Hanya Hakim Syarie yang mendengar kes seperti ini dapat mengetahui perbalahan antara kedua suami isteri dan hak Hakim Syarie juga menentukan nasib perkahwinan mereka itu.

Kebanyakkan kes, Hakim Syarie membuat penghakiman membenarkan Hakam melafazkan cerai, walaupun tanpa keredhaan suami adalah kerana untuk kebaikan suami tersebut.

Suami seperti contoh-contoh kes disebutkan sebelum ini berhak untuk hidup bahagia, berhak mendapatkan kasih sayang dari seorang isteri yang solehah. Jesteru, jika perceraian berlaku atas perintah Hakim Syarie, sebenarnya hak-hak suami yang disebutkan tadi dikembalikan kepada suami untuk membina kehidupannya yang baru bersama pasangan yang lain.

Secara tersiratnya, perceraian yang diperolehi oleh isteri-isteri yang disebut di dalam contoh-contoh tadi, adalah satu penghinaan buat mereka - Nauzubillahiminzalik - Semoga Allah mengampunkan kita semua.

No comments:

Post a Comment