Hakam, contoh kes 1 Alasan Penghakiman

Contoh kes 1.

Contoh kes ini adalah kes sebenar yang berlaku di Mahkamah Syariah Selangor bagi tujuan penjelasan dan menunjukkan perjalanan kes ini sehingga selesai. Nama, nombor kad pengenalan, serta alamat telah diubah dan diberi nama samaran.

Contih kes ini menunjukkan situasi di mana suami tidak memberikan sebarang kerjasama dalam permohonan cerai isteri. Dalam kebanyakkan masa isteri berusaha mendapatkan perceraian tanpa dipedulikan oleh suami.

Pada akhirnya isteri memperolehi perceraian dengan menggunakan prosedur Hakam tanpa melalui perbicaraan yang panjang. Isteri juga tidak perlu mengemukakan sebarang bukti atau saksi dalam semua urusan perceraian ini.


DALAM MAHKAMAH RENDAH SYARIAH SELANGOR

No. Kes Mal : 100xx-055-xxxx-2018

Di antara

Plaintif                                         Sahwati Binti Mohd Surip
                                                     (No.K/P: 777777-10-7777)

Dan


Defendan                             Azizan Bin Marzan
                                                        (No. K/P: 777777-10-7777)


1. Plaintif telah memfailkan kes permohonan peceraian di bawah peruntukkan seksyen 47 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Negeri Selangor 2003. Plaintif telah memfailkan Saman dan Pernyataan Tuntutan pada 19hb Mac 2018.

2. Defendan telah terima saman tersebut pada 15hb Jun 2018 tetapi Defendan enggan menurunkan tandatangan pengerimaan saman Plaintif tersebut.

3. Pada 25hb Jun 2018, mahkamah menetapkan kes pendengaran, tetapi Defendan tidak hadir dan tidak memberikan kerjasama. Hakim Syarie meneruskan prosiding dengan menubuhkan Jawatankuasa Pendamai. Plaintif dan Defendan hendaklah membawa wakil masing-masing untuk dilantik sebagai Jawatankuasa Pendamai pada tarikh 31hb Julai 2018. Notis peringatan di keluarkan kepada Defendan kerana Defendan tidak hadir.

4. Pada 31hb Julai 2018, Plaintif hadir bersama wakilnya Mohd Azri Bin Mohd Surip (No.K/P: 888888-10-8888) iaitu adik Plantif. Manakala Defendan tidak hadir dan tidak membawa wakil. Mahkamah telah melantik wakil Plaintif dan mengarahkan menubuhkan Jawatankuasa Pendamai.

5. Jawatankuasa Pendamai telah bersidang di Pejabat Agama Daerah dan dipengerusikan oleh seorang Pegawai Hal Ehwal Agama pada 8hb Oktober 2018. Defendan tidak hadir dan tiada wakil Defendan. 

6. Laporan bertulis dihantar kepada Mahkamah dan sidang pendengaran ditetapkan pada 16hb Oktober 2018. Pada ketika ini Plaintif hadir dan Defendan tidak hadir.

7. Mahkamah mendapati Defendan tidak memberikan kerjasama yang baik dan Mahkamah mensabitkan syiqaq antara Plaintif dan Defendan berdasarkan Laporan Jawatankuasa Pendamai. Mahkamah telah mendapati bahawa tidak praktikal lagi untuk melantik Hakam Peringkat Pertama kerana Defendan tidak pernah hadir ke Mahkamah dan memberikan kerjasama. Mahkamah terus membuat keputusan untuk melantik Hakam Peringkat Kedua iaitu Hakam Panel dari Majlis Agama Islam. Notis dikeluarkan kepada Defendan.

8. Pada 12hb November 2018, Hakam-hakam untuk Plaintif dan Defendan hadir. Mahkamah membuatkan lantikan dengan kuasa penuh kepada Hakam-hakam untuk menjalankan Majlis Tahkim pada hari yang sama.

9. Hakam-hakam bersidang semula di hadapan Hakim Syarie dan membentangkan Laporan secara lisan dan bertulis dan mencadangkan perceraian secara talaq ke atas Plaintif.

10. Hakim Syarie mendapati majlis tahkim telah dibuat dengan aturan yang betul dan memeluluskan cadangan dan syor dari Hakam. Mahkamah memerintahkan Hakam melafazkan cerai talaq terhadap Pantif.

11. Keputusan Mahkamah

(a) Mahkamah mensabitkan jatuh talaq satu ke atas Plantif pada 12hb November 2018.

(b) Mahkamah memerintahkan Plantif beriddah tiga kali suci.

(c) Mahkamah merekodkan perceraian ini adalah secara Bain Sughro.

(d) Mahkamah memerintahkan supaya perceraian ini didaftarkan di Pejabat Agama Islam Daerah dan Sijil Nikah Asal Plaintif dan Defendan dibatalkan.




No comments:

Post a Comment