Hakam, polimik yang menjadi isu?

Setelah diperkenalkan Kaedah-Kaedah Hakam (Negeri Selangor) 2014 dan dikuatkuasanya pemakaiannya bagi orang Islam khusus bagi orang pemastautinan dalam negeri Selangor, telah banyak isu desas desus yang berbangkit.

Proses keadilan syariah yang diperkenalkan ini menjadi topik perbualan hangat di kalangan pengamal undang-undang, para petubuhan NGO, ahli akedamik dan orang awam sendiri.

Oleh kerana negeri Selangor yang memperkenalkan Kaedah-Kaedah Hakam ini secara sistematik, banyak mata yang memerhati dan mengambil tindakan tunggu dan lihat hasil keberkesanannya.

Tambahan pula, undang-undang berkaitan hal ehwal agama Islam serta kekeluargaan Islam terletak di bawah bidangkuasa negeri, maka negeri-negeri lain segera ini mengetahui sejauhmana konsep Hakam yang dipaktikkan ini berjaya di dalam sistem keadilan syariah sedia ada.

Isu Pertama

Kenapa perlunya Prosedur Hakam, sedangkan alternatif perceraian lain seperti fasakh, takliq, tebus talaq telah ada diperuntukkan dengan jelas dalam undang-undang Keluarga Islam?

Persoalan yang menjadi isu ini dibangkitkan di kalangan pegamal undang-undang mahupun diperingkat Mahkamah Syariah sendiri.

Perkembangan undang-undang sebenarnya dilihat berkembang sejak dahulu lagi. Zaman sebelum merdeka, undang-undang Islam terkenal dengan Kanun Syariah Melaka dan negeri-negeri lain juga. Tetapi perkembangan ini dilihat sangat perlahan di zaman penjajahan sehinggalah pada tahun 1988 di mana kuasa Mahkamah Syariah diasingkan dengan Pejabat Agama.

Pindaan Perlembagaan Malaysia dalam Artikel 121 (1) A juga dilihat sebagai asbab bagaimana Mahkamah Syariah dapat kuasa penuhnya dan diiktiraf sebagai satu institusi Kehakiman yang sama taraf dengan mahkamah awam yang lain.

Sejak itu, sikit demi sikit perkembangan undang-undang syariah dilihat berkembang dengan sihat dari segi perjawatan dan prinsip-prinsip perundangan syariah diterima oleh orang Islam.

Sebagai contoh beberapa perkembangan prinsip keadilan syariah ini diperkenalkan ialah sulh, kensep perbicaraan adveserial, penyelesaian pertikaian secara alternatif, mediasi, Bahagian Sokongan Keluarga (BSK) dan banyak lagi. Ini semua adalah prinsip keadilan yang baru yang diperkenalkan setelah berlaku pengasingan kuasa Mahkamah Syariah,

Semua konsep keadilan syariah yang diperkenalkan ini telah menghadapi mehnah dan cabaran yang sama.

Dari tahun ke setahun, setiap kelemahan dikenalpasti dan tidakan untuk penambahbaikan dibuat, dibincangkan, dimuzakarahkan, di buat perbincangan secara terbuka dan tertutup di semua peringkat lapisan pihak yang berkenaan dan berkepentingan.

Kini semua konsep baru keadilan yang disebut tadi telah menjadi sebahagian daripada proses keadilan yang jitu, seiring dengan perkembangan sosio budaya masyarakat dan menyumbang kepada kemajuan ketemadunan.

Begitu juga dengan proses Hakam ini, kebanyakkan negeri di Malaysia masih belum mempunyai Kaedah-Kaedah Hakam masing-masing, tetapi usaha ke arah itu telah dimulakan sejak kebelakangan ini.

Sehingga kini, muzakarah berkaitan hakam masih menjadi topik yang mendapat tempat dalam lingkungan pengamal undang-undang dan usaha penambahbaikan pasti dibuat dari masa kesemasa.

No comments:

Post a Comment