Hakam Peringkat Kedua

Apabila Hakam peringkat pertama gagal, mahkamah akan meneruskan prosiding seterusnya dengan lantikan hakam peringkat kedua.

Hakam peringkat kedua ini adalah terdiri daripada pihak yang dilantik oleh Majlis Agama Islam Negeri Selangor.

Buat masa ini, ada 30 lebih orang hakam yang dilantik setelah melalui tapisan kelayakkan dan temuduga khas. Mereka mempunyai pengetahuan agama Islam yang baik, dan pengetahuan undang-undang keluarga islam Negeri Selangor.

Setelah hakam peringkat pertama gagal untuk menyelesaikan pertikaian suami isteri, mahkamah melantik Hakam Peringkat Kedua ini dengan kuasa penuh.

Maksud kuasa penuh ini adalah, mahkamah sendiri melantik mereka dan memberikan kuasa kepada mereka untuk membuat keputusan mengikut kaedah yang dibenarkan.

Pada ketika ini, pihak suami mahupun isteri tidak mempunya kuasa untuk membuat keputusan melainkan kuasa hakam yang akan menentukan hala tuju perkahwinan mereka.

Seperti proses hakam peringkat pertama juga, Hakam Peringkat Kedua atau lebih dikenali sebagai Hakam Panel Mais, akan menjalankan Majlis Tahkim bersama pasangan suami isteri.

Majlis tahkim ini kebiasaanya dijalankan dengan menggunakan fasiliti mahkamah dan akan membentangkan laporan hakam pada hari yang sama.

Walaubagaimanapun, Kaedah Hakam membenarkan majlis tahkim dibuat dalam masa 30 hari.

Laporan hakam akan dibentang di hadapan Hakim Syarie dengan tiga cadangan penyelesaian iaitu

1. Pihak suami isteri dicadangkan bercerai dengan talaq.

2. Pihak dicadangkan bercerai dengan iwadh dan tebus talak.

3. Pihak suami dan isteri mengambil keputusan berbaik semula.

No comments:

Post a Comment