Hakam, mencabar wibawa Peguam Syarie?

Peranan Peguam Syarie adalah membantu anak guam. Peranan terebut termasuklah:-

(a). Membantu anak guam menentukan kes sesuai dengan keperluan undang-undang.
(b). Membantu anakguam menyediakan dokumen lengkap sebelum pemfailan kes di mahkamah.
(c). Membantu anakguam melengkapkan pliding dokumen sesuai dengan keperluan kes dan undang-undang.
(d). Menasihati anakguam tentang banyak perkara undang-undang.
(e). Memastikan tindakan anak guam tidak menyalahi mana-mana undang-undnag yang sedang berkuatkuasa.
(f). Membantu anakguam menjalankan sebutan kes.
(e). Membantu anakguam menjalankan kes perbicaraan.
(f). Membantu anakguam dalam strategi untuk mendapatkan hak melalui undang-undang.
(g) Membantu anak guam mendapatkan hak yang sepatutnya yang diberikan oleh undang-undang.

Ini adalah sebahagian kecil peranan Peguam Syarie untuk membantu anakguam mereka. Banyak lagi yang tidak disebutkan di sini yang melibatkan kepentingan mahkamah sendiri dan usaha mereka mendaulatkan undang-undang.

Dalam kes perceraian, Peguam Syarie akan bertindak untuk membantu membuat tuntutan mahupun pembelaan. Kes-kes perceraian mempunyai peruntukkan yang berbeza-beza, mengikut jenis perceraian, fakta, isu dan sebagainya.

Dalam kes yang melibatkan Hakam, apabila setelah Hakim Syarie mensabitkan syiqaq antara suami dan isteri, maka sebenarnya bermulalah  tugasan besar dan peranan yang berat untuk Peguam Syarie.

1. Menentukan Hakam yang berkelayakkan sebelum diluluskan oleh Hakim Syarie.

Pada lantikan Hakam Peringkat Pertama, Peguam Syarie akan menentukan terlebih dahulu wakil yang dicadangkan oleh anakguam untuk dilantik sebagai hakam. Peguam Syarie akan memastikan calon tersebut memenuhi kehendak Kaedah-kaedah Hakam sebagaimana yang diperuntukkan.

Setelah itu, Peguam Syarie akan mencadangkan kepada Hakim Syarie di dalam mahkamah terbuka dan memohon supaya diluluskan.

2. Menentukan Majlis Tahkim berjalan dengan adil dan sepatutnya mengikut Kaedah-kaedah Hakam.

Majlis Tahkim dijalankan oleh para Hakam yang dilantik tanpa kehadiran Peguam Syarie. Peguam Syarie tidak boleh berada secara langsung semasa Majlis Tahkim dikendalikan. Semua perbincangan antara para Hakam dan suami isteri adalah sulit dan rahsia.

Di sini lah Peguam Syarie tidak dapat membantu anakguam mereka untuk menasihati tentang apa yang dibincangkan. Bagi Peguam Syarie yang mewakili pihak isteri tidak lah terasa kesanya yang besar tetapi sebaliknya Peguam Syarie bagi pihak suami yang akan menghadapi kesulitan.

Sekiranya pada akhir majlis tahkim, para Hakam mengsyorkan perceraian, maka Peguam Syarie pihak suami tidak dapat membuat apa-apa lagi melainkan tepaksa bersetuju dengan laporan tersebut.

Kebanyakkan keadaan ini menimbulkan rasa kurang puas hati suami terhadap Peguam Syarie mereka kerana pada pendapat mereka Peguam Syarie mereka yang telah dilantik dilihat gagal mencapat matlamat dan hasrat peribadinya.

Tentunya dalam keadaan ini Peguam Syarie yang mewakili suami merasa tercabar kewibawaannya.

Hakikat sebenarnya Peguam Syarie telah menjalankan tanggungjawab dengan penuh amanah selaras dengan kehendak undang-undang khususnya dalam Kaedah-Kaedah Hakam.







No comments:

Post a Comment