Hakam Peringkat Pertama

Setelah sabitan syiqaq dibuat oleh Mahkamah Syariah, maka pembentukan Hakam Pertama akan dibuat.

Suami dan isteri, masing-masing akan menghadirkan seorang ahli keluarga lelaki Islam untuk dicadangkan menjadi Hakam bagi mewakili mereka.

Pada peringkat ini, hakam akan bertindak untuk menyelesaikan masalah suami isteri dan mencuba sedaya usaha mereka mendamaikan pertelingkahan yang berlaku. Hakam peringkat pertama ini juga akan berusaha untuk mendapatkan kuasa prinsiple dari suami dan isteri ini untuk menyerahkan kuasa talaq. Hakam Peringkat Pertama ini juga dikenali sebagai Hakam Islah.

Apabila telah dilantik oleh mahkamah, hakam akan menjalankan majlis tahkim bersama suami dan isteri tersebut mengikut kaedah-kaedah dan panduan yang betul. Kebiasannya majlis tahkim akan dibuat di mahkamah dengan menggunakan fasiliti mahkamah itu sendiri pada hari yang sama.

Walaubagaimanapun, undang-undang membenarkan majlis tahkim dibuat di mana-mana tempat yang sesuai dan praktikal. Tempoh dibenarkan adalah selama 30 hari. Hakam boleh memanjangkan tempoh lagi 30 hari untuk menjalankan majlis tahkim.

Apabila selesai majlis tahkim, hakam akan menyediakan laporan samada lisan atau bertulis untuk dibentangkan di hadapan Hakim Syarie.

Sekiranya hakam berjaya menyelesaikan masalah suami isteri, maka kes akan selesai.

Sekiranya hakam tidak berjaya menyelesaikan masalah suami isteri, Hakim Syarie akan mengarahkan Hakam melafazkan cerai terhadap isteri.

Tetapi dalam kebanyakkan kes yang berlaku, hakam tidak sanggup melafazkan cerai terhadap isteri, maka Hakim Syarie akan membatalkan perlantikan hakam mereka dan meneruskan prosiding Hakam Peringkat Kedua.

No comments:

Post a Comment